måndag 21 november 2011

ge och ta

i relationer... oavsett vilken typ... så tycker jag att det är så viktigt med ge och ta!
bland det värsta är de personerna som förväntar sig att man alltid ska finnas där och ge av sig själv med tid, kraft, energi och uppmärksamhet... men som aldrig ger någonting tillbaka!

jag har massa bra exempel på detta, men åter igen av personliga skäl avstår jag!

om man är en givande person, så är det så lätt att man dras till de som är precis tvärtom...
man bara ger och ger och ger.... tills man stannar upp och inser... jag får ju ingenting tillbaka... jag får ju faktiskt ingen uppskattning på det jag gör!
det blir lite av ett självplågeri, man hoppas hela tiden att saker och ting kommer förändras.... men det gör de inte.... man hoppas att någon ska tycka att man är värd.... men det kommer inte att ske!
man kör slut på sig själv för någon annan skull på sin egen bekostnad! eller är det så att man helt enkelt ställer för höga krav på sig själv? eller är det så att tagaren är så mycket värd att man inte vill riskera att förlora den? vem ligger felet hos?

vad är det då som gör att vissa personer bara tar och tar och tar... men aldrig inser att de faktiskt inte ger någonting tillbaka... är det så att de till slut blir så bortskämda att de faktiskt inte förstår att det de gör är fel? eller har de aldrig begärt att man ska ge dem allt? ligger felet egentligen på givaren?
ja, jag vet inte... jag önskar att jag visste lite mer...

jag drar nu detta till det yttersta... och det är inte riktigt så illa det jag har i mina tankar... men jag vill få fram principen klart och tydligt... en tankeställare helt enkelt!

Inga kommentarer: