måndag 14 november 2011

omtänksamhet?

omtänksamhet lönar sig inte alltid i detta hemmet, så som säkert i många andra också...
jag tycker att när temperaturen är runt nollan så är det självklart att mössa, vantar, ev halsvärmare och överdragsbyxor åker på när barnen ska till skolan... men mina barn håller inte med... den stora tjejen skulle helst vara utan nästan alla dessa värmande tillbehör... varför? jo, för det heter att "INGEN annan har ju det"... och det är inte sant, men i hennes värld verkar det vara det... och den lilla, hon vill ha allt utom överdragsbyxorna av samma anledning... hon vill vara som ALLA andra?

det är synd att inte fler föräldrar klär på sina barn lite till, för då skulle detta inte vara något konstigt...
för mig, som kommer ihåg att jag ständigt frös om huvud, händer och ben, då ingen påminde mig och det inte alltid fanns alla de där tillbehören hemma är detta så självklart att klä på mina barn ordentligt så att de slipper att frysa!
är det kallt är det väll klart att man måste ta på kläder efter väder, det är mitt ansvar när jag skickar iväg dem... men som sagt, så går min omtänksamhet inte hem... den möts av två icke-förstående och sura barn som tycker att de vill vara som alla andra och frysa!
nu menar jag inte att ALLA barn inte har mössa och vantar, för det har de flesta... men ingen som jag såg idag hade nån form av extra byxor eller halsvärmare... och långkalsonger funkar inte så bra att ha när den mesta av tiden sitter barnen inomhus!

jag kanske tänker fel... mina barn kanske också ska gå i tunna byxor... bara för att alla andra har det och för att det ser bättre ut? för utseendet och att vara som alla andra verkar vara det som betyder nåt... och priset, ja, det är att barnen inte leker som barn gjorde förr... eller att de fryser... för det är hellre snyggt än praktiskt!?

jag lägger mig inte om hur alla andra gör, tro inte det, men jag har en önskan att det skulle vara naturligt med mer kläder när vädret är kallt eller är blött!
vinningen är att jag slipper smutsiga och blöta kläder varje dag, min tvätthög blir mindre... men för mig så hade jag hellre tagit det än att få sura barn bara för att jag bryr mig!

Inga kommentarer: